Diafragma – mellomgulvet

Diafragma – mellomgulvet hover background

jul 28
2013

Kroppens viktigste innåndingsmuskel er diafragma.

 

Diafragma ligger midt i brystkassen, festet til nedre del av ribbenskassen, til brystbenet og ryggraden. Den former et skille mellom overkroppen og underkroppen.

Når diafragma er spent, hindres både pusten og sirkulasjonen. I tillegg påvirker det muskulaturen i hele kroppen. Bevegelsene medfører avspenning i diafragma, en avspenning som vil spre seg til hele kroppen og merkes ved friere pust og økt bevegelighet.

Respirasjon

Respirasjon

Respirasjon består av 2 faser:
1.Inspirasjon (innånding) – en aktiv handling.
2.Ekspirasjon (utånding) – en passiv handling.

Den naturlige pusten som vi er født med (som regel) er viktig for at diafragma skal kunne arbeide uten anstrengelse. Ved et normalt uanstrengt åndedrett varer innåndingen bare halvparten av tiden som brukes på utåndingen. Diafragma er den viktigste inspirasjonsmuskelen (innåndingmuskelen).

Når diafragma utvider seg under innåndingen, blir diagragma trukket nedover og utvider bukhulen. Når vi slapper av og puster ut, minsker diafragma og gir form som en kuppel opp mot hjerte og lunger. Denne bevegelsen masserer disse indre organene, noe som gir en sterk helsebringende effekt. I tillegg har mm. levatores costarum, ribbeløfteren, og andre accesoriske (hjelpende) innåndingsmuskler, en aktiv rolle under innåndingen.

LYTT TIL KROPPEN – LYTT TIL DIAFRAGMA!

Diafragma - mellomgulvet

Diafragma – mellomgulvet

Hjertesekken har forbindelse med diafragma som derfor har stor innvirkning på hjertets funksjon. Spesiellt under press og stress, psykisk og fysisk. En avspent diafragma gjør at hjertet jobber lettere, uten anstrengelse.

Engstelse og stress setter seg ofte fast som spenninger i diafragma. Det gjør at diafragma spenner seg først når noe uforutsett skjer, og diafragma er også den muskelen som slipper først når noe i deg slipper taket.

Avspenning er viktig for å minske smerte og stress, og Bevegelsesterapi gir deg muligheten til å redusere stress. Blir vi bevisst på at vi holder pusten i forskjellige situasjoner , kan vi bevisst velge hvor vi sender fokus, musklene blir avspent, og de vil jobbe bedre. Kroniske muskelspenninger kan komme fra fortrengte følelser,og kroppen forbruker mye energi på å holde fast i spenninger i stedet for å puste fritt.
Vi må minne oss selv på at vi har en muskel som regulerer oksygeninntaket.

Share Button

Del

Share Button

Nyeste kommantarer